انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
21
2
2002
12
22
رسته هندسه های تصویری
1
15
FA
فیروز
پاشایی
دانشگاه سمنان، دانشکده تربیت دبیر مهدی شهر، گروه ریاضی
fpashaie@semnan.ac.ir
هندسه تصویری رسما توسط دزارگ فرانسوی و شاگردان مونژ ابداع شد و طی قرون هفدهم و هیجدهم به بالاترین درجه رشد خود رسید. این هندسه از هندسه اقلیدسی ساده تر و مفیدتر است، زیرا با استفاده از چند اصل موضوعه ساده، احکام غیرمنتظره جالبی را به دست می دهد. به ویژه در هندسه مقاطع مخروطی، قضایای قوی و جامعی را مطرح نموده است. هدف اصلی این مقاله معرفی رسته هندسه های تصویری و بیان ویژگی های انواع ریختارهای آن است.
هندسه تصویری,ریختار,مشبکه,هندسه خارج قسمت,همریختی هندسه های تصویری
http://mct.iranjournals.ir/article_104.html
http://mct.iranjournals.ir/article_104_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
21
2
2002
12
22
دیفرانسیل و انتگرال از مرتبه کسری
17
30
FA
زهرا
خاتمی
دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان
zkhatami1@yahoo.com
یحیی
علیزاده
دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان
yalizadeh@yahoo.com
در این مقاله، با استفاده از تابع گاما به معرفی انتگرال و مشتق کسری یک تابع می پردازیم و در ادامه به چند کاربرد از این موضوع در چند شاخه مختلف و از جمله هندسه فرکتالی اشاره می کنیم. هدف اصلی این مقاله معرفی مراجع مناسب برای مطالعه و آشنایی هر چه بیشتر با این موضوع می باشد.
دیفرانسیل تابع,تابع گاما,انتگرال گیری کسری؛ مشتق از مرتبه کسری,تابع شوارتز
http://mct.iranjournals.ir/article_105.html
http://mct.iranjournals.ir/article_105_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
21
2
2002
12
22
دکتری آموزش ریاضی در دانشگاههای آمریکا
31
53
FA
بیژن
ظهوری زنگنه
دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده علوم ریاضی
zangeneh@sharif.edu
به طور سنتی، رشته آموزش ریاضی در دانشگاههای آمریکا و اروپا مولود دانشکده های ریاضی بوده است. با این حال، رشته آموزش ریاضی در آمریکا در دانشکده های علوم تربیتی، مراکز بین دانشگاهی و دانشکده های ریاضی با تنوع بیشتری ادامه یافته است. همچنین بررسی برنامه های درسی دوره های تحصیلات تکمیلی دانشکده های ریاضی دانشگاههای آمریکا در حال حاضر، نشان می دهد که تاسیس برنامه های دکتری و کارشناسی ارشد آموزش ریاضی در آنها رشد بی سابقه ای پیدا کرده است. در این مقاله، ضمن مروری بر چرایی و چگونگی تاسیس و توسعه رشته آموزش ریاضی در دنیا و اشاره به ویژگی های تحقیقاتی این رشته، برنامه های جاری دکتری آموزش ریاضی در دانشگاههای آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد.
نظام آموزشی دانشگاهها,آموزش ریاضی,برنامه درسی,دوره های تحصیلات تکمیلی
http://mct.iranjournals.ir/article_106.html
http://mct.iranjournals.ir/article_106_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
21
2
2002
12
22
معرفی و نقد کتاب «دروغهای شاخدار و آمار»
55
62
FA
محمدرضا
مشکانی
دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم ریاضی
rmeshkani@hotmail.com
معرفی و نقد مختصر کتابی است با عنوان «دروغهای شاخدار و آمار» نوشته آرتور استین که در آن درباره آمارهای دروغ و مبالغه آمیز در جامعه صحبت می کند.
آمار اجتماعی,داده های عینی,داده های غیرواقعی
http://mct.iranjournals.ir/article_107.html
http://mct.iranjournals.ir/article_107_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf