انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
35
1
2016
08
22
از آموزش و ریاضی تا آموزش ریاضی
9
51
FA
زهرا
گویا
دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم ریاضی
zahra_gooya@yahoo.com
امیرحسین
آشنا
دانشکده رفاه، گروه آموزش ریاضی
ahashna@yahoo.com
در این مقاله، تاریخ گسترش آموزش ریاضی را از وضعیت آغازی آن که یکی از حوزه های کاری ریاضیدانان به شمار می رفت تا تولد آن به عنوان یک حوزۀ علمی و پژوهشی مستقل مرور می کنیم. در این مقاله نقش ارتباطات ریاضی از طریق رشد مجلات و کنفرانس های پژوهشی مورد تحلیل قرار می گیرد. اصلاحات برنامه های درسی و روشی که باعث تغییرات در ریاضیات مدرسه ای در قرن بیستم شد نیز در نظر گرفته شده است.
آموزش ریاضی,ریاضیات مدرسه ای,روانشناسی آموزشی,برنامه درسی,انجمن معلمان ریاضی
http://mct.iranjournals.ir/article_196.html
http://mct.iranjournals.ir/article_196_fd0365e12c91b0b4c097302b757c8a89.pdf
انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
35
1
2016
08
22
سیر تاریخی تألیف کتابهای درسی در ایران
53
65
FA
مانی
رضایی
دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم ریاضی
mani_rezaie@yahoo.com
در این مقاله بنابر ضرورت آشنایی با سیر تحول کتابهای درسی ریاضی و اهمیت نقشی که دارالفنون در این مورد داشته است، ابتدا ریشه های تاریخی این دوره مرور شده و سپس کتابهای درسی ریاضی مدرسه ای بر مبنای برنامه های درسی، بررسی و دسته بندی شده اند.
دارالفنون,کتاب درسی ریاضی,آموزش رسمی,برنامۀ درسی,سیر تاریخی تحول برنامۀ ریاضی متوسطه
http://mct.iranjournals.ir/article_197.html
http://mct.iranjournals.ir/article_197_e3ddcbef8a6dbad3770e7823af612252.pdf
انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
35
1
2016
08
22
سنتزی از فلسفه، پژوهش در ریاضی، پژوهش در آموزش ریاضی، آموزش پیش دبستانی تا پایان دورۀ کارشناسی و جنبش حقوق مدنی
67
88
FA
سهیلا
غلام آزاد
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
soheila_azad@yahoo.com
هدف این مقاله، بحث دربارۀ تفکری است که باعث شد دو متخصص از دو تبار مختلف برای توسعۀ آموزش ریاضیات مدرسه ای با هم مشارکت معنادار و اثر بخش داشته باشند. به این منظور، بعضی نتایج حاصل از این همکاری را شرح خواهیم داد و دیدگاهمان را درباره معرفت شناسی یادگیری ریاضی ارائه می دهیم. سپس دربراۀ چگونگی ترکیب این دو دیدگاه بحث خواهیم کرد. سرانجام شرح می دهیم که چطور پروژۀ جبری که توسط موزز پایه گذاری شد، به جنبش حقوق مدنی مربوط می شود.
آموزش ریاضی,پژوهش در آموزش ریاضی,ریاضیات دبیرستانی,برنامۀ درسی,پروژه جبر,جنبش حقوق مدنی
http://mct.iranjournals.ir/article_198.html
http://mct.iranjournals.ir/article_198_9e3c3156b3429e00bd7e561cbcffa032.pdf
انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
35
1
2016
08
22
تحلیل محتوای برنامه درسی معادلات دیفرانسیل
89
102
FA
یونس
کریمی فردین پور
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهر
y-k-fardinpour@iau-ahar.ac.ir
در این مقاله، به روش تحلیل محتوا و با استفاده از چارچوب نظری برنامۀ درسی واقعیت مدار در حوزۀ آموزش معادلات دیفرانسیل، همۀ مثالهای فصل های اول و دوم کتاب معادلات دیفرانسیل بویس-دیپریما مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج حاصل از این یافته ها حاکی از نقش پررنگ برنامۀ درسی واقعیت مدار در این کتاب است.
آموزش ریاضی,ریاضی واقعیت مدار,برنامۀ درسی,معادلات دیفرانسیل,تحلیل محتوا
http://mct.iranjournals.ir/article_199.html
http://mct.iranjournals.ir/article_199_4a4b0be043f6dae3ca940b19f6bb5072.pdf
انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
35
1
2016
08
22
یک ریاضیدان برای دبیرستان می نویسد
103
111
FA
آموزش ریاضی,برنامۀ درسی,ریاضیات دبیرستانی,امید ریاضی
http://mct.iranjournals.ir/article_200.html
http://mct.iranjournals.ir/article_200_543070b7005a4844ba693885735ee138.pdf
انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
35
1
2016
08
22
چارچوب برنامۀ درسی ریاضی مبتنی بر اصول دوگانی، نیازهای فکورانه و استدلال پی در پی
113
125
FA
مسعود
بهرامی بیدکلمه
دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم ریاضی
masoudbahramibidkalme@yahoo.com
در این مقاله چارچوب برنامۀ درسی موسوم به DNR معرفی و روند شکل گیری و پیوندهای آن با تحولات چند دهۀ اخیر این حوزه بررسی می شود. این چارچوب ریشه در دستاوردهای حوزۀ یادگیری، تلاشهای انجام گرفته در حوزۀ برنامه ریزی درسی و جریان مداوم پژوهشهای انجام گرفته توسط گرشن هَرِل دارد و می تواند معیارهای روشنی برای طراحی و تدوین برنامۀ درسی ریاضی در اختیار برنامه ریزان قرار دهد.
آموزش ریاضی,برنامه ریزی درسی ریاضی,دوگانی,نیاز فکورانه,استدلال پی در پی
http://mct.iranjournals.ir/article_201.html
http://mct.iranjournals.ir/article_201_76435929446103019e620271dad55da1.pdf
انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
35
1
2016
08
22
چرا اثبات؟
127
134
FA
رسول
نصر اصفهانی
دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده علوم ریاضی
isfahani@cc.iut.ac.ir
فاطمه
اختری
دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده علوم ریاضی
f_akhtari@math.iut.ac.ir
پروفسور رونده، استاد دانشگاه آلبرتای کانادا در رشتۀ ریاضی است. مقالات تخصصی وی بر اثرات متقابل آنالیز هارمونیک و آنالیز تابعی متمرکز است. مقالات عمومی رونده دربارۀ جنبه های فلسفی ریاضی نیز جالب توجه اند. از جمله مقالۀ حاضر که ضمن ارائۀ چند مثال، چرایی و چگونگی اثبات در ریاضی را شرح می دهد.
آموزش ریاضی,اثبات در ریاضی,برهان خلف,اثبات غیرمستقیم,اصول اقلیدس
http://mct.iranjournals.ir/article_202.html
http://mct.iranjournals.ir/article_202_cebf6b5960cfe8d3838f18e2fbf029e3.pdf
انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
35
1
2016
08
22
آموزش معلمان ریاضی، حوزه ای نیازمند پژوهش های عمیق
135
157
FA
نرگس
مرتاضی مهربانی
آزاد
narges.mehrabani@gmail.com
در این مقاله، ابتدا توسعۀ حرفه ای و یادگیری حرفه ای به عنوان دو رویکرد به آموزش معلمان ریاضی معرفی می شوند. سپس دانش های مورد نیاز برای تدریس ریاضی پرداخته می شود. در بخش آخر، تأثیر انواع دانش های مورد نیاز برای تدریس ریاضی بر جهت گیری تحقیقات در حوزۀ آموزش معلمان ریاضی مورد بحث قرار می گیرد.
آموزش ریاضی,آموزش معلمان ریاضی,توسعۀ حرفه ای معلمان ریاضی,دانش برای تدریس ریاضی,دانش محتوایی
http://mct.iranjournals.ir/article_203.html
http://mct.iranjournals.ir/article_203_1f49f13b1e97d96c7264c11c75bef5a4.pdf
انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
35
1
2016
08
22
درک بنی از قواعد و پاسخ ها در ریاضیات مبتنی بر آموزش تجویزی فردی
159
183
FA
ابوالفضل
رفیع پور
دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، بخش آموزش ریاضی
drafiepour@uk.ac.ir
نوشین
فرامرز پور
دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، بخش آموزش ریاضی
nooshin.faramarzpoor@yahoo.com
آموزش ریاضی,آموزش تجویزی فردی,تسلط و درک ریاضی
http://mct.iranjournals.ir/article_204.html
http://mct.iranjournals.ir/article_204_821582b0a2e2f26c40b783fbc679795d.pdf