انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
30
1
2011
04
21
رمزهای موفقیت در تحصیلات تکمیلی
3
32
FA
علیرضا
غفاری حدیقه
دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
hadigheha@azaruniv.edu
در این مقاله برخی از مسائل و مشکلاتی که ممکن است برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایجاد شود، مطرح و راه حل هایی برای آنها ارائه می شود. همچنین اساتید راهنمایی که می خواهند در موفقیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی خودشان سهیم باشند، مخاطب قرار گرفته اند. هدف نویسنده آگاه ساختن خواننده از رابطه استاد - دانشجو، انتظاراتی که از این رابطه وجود دارد و بایدها و نبایدهای آن است.
کارشناسی ارشد,دکتری,استاد راهنما,پایان نامه,پژوهش,مقاله,شبکه علمی
http://mct.iranjournals.ir/article_3.html
http://mct.iranjournals.ir/article_3_080ebc276bccf524d2dfb1d3938d7211.pdf
انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
30
1
2011
04
21
برهانی مقدماتی برای فرمول گرگوری- منگولی - مرکاتور
33
37
FA
سید محمد
طباطبایی
دانشگاه قم، گروه ریاضی
sm-tabatabaei@qom.ac.ir
در این مقاله برهانی مقدماتی برای فرمول مشهوری که نشان می دهد مقدار سری همساز متناوب برابر با log2 است، ارائه می شود. اثبات بر مبنای مفاهیم ساده حساب دیفرانسیل و انتگرال است.
سری همساز متناوب,مجموع ریمانی,قضیه آبل,گرگوری,منگولی,مرکاتور
http://mct.iranjournals.ir/article_4.html
http://mct.iranjournals.ir/article_4_d4a6c24601482446bd39181b31aa8bfe.pdf
انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
30
1
2011
04
21
نامساوی برون - مینکوفسکی در گذر زمان
39
56
FA
محمدرضا
میری
دانشگاه بیرجند، گروه ریاضی
mmiri@birjand.ac.ir
حسین
حسینی گیو
دانشگاه بیرجند، گروه ریاضی
hossein.giv@gmail.com
غلامرضا
محتشمی برزادران
دانشگاه مشهد، گروه آمار
gmb1334@yahoo.com
هدف این مقاله، معرفی اجمالی نامساوی برون - مینکوفسکی از طریق بحث تاریخی است. برای نیل به این مقصود& به مرور برخی
نامساوی های تحلیلی وابسته و توسیع ها و گونه های دیگر این نامساوی خواهیم پرداخت. ذکر دو مورد از کاربردهای نامساوی عام برون - مینکوفسکی که مهمترین توسیع نامساوی بالا است، پایان بخش مطالب این مقاله خواهد بود.
اجسام محدب,نامساوی برون- مینکوفسکی,نامساوی توان آنتروپی
http://mct.iranjournals.ir/article_5.html
http://mct.iranjournals.ir/article_5_eac0c747d9b8fd7ea9b69b85cc5c59da.pdf
انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
30
1
2011
04
21
اعداد کاتالان
57
72
FA
بهناز
کوچک شوشتری
دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر
shooshtari_b@scu.ac.ir
در بررسی مسائل شمارشی با دنباله های نامتناهی از اعداد صحیح مثبت سروکار داریم. از جمله این دنباله ها که در زمینه های متعدد دیده می شود، دنباله اعداد کاتالان است. در این نوشته کوشش می شود ویژگی های این دنباله از اعداد بررسی و اثبات شود و همچنین مثالهای مختلفی از کاربردهای آن ارائه شده است.
اعداد کاتالان,ترکیبیات,درخت دودویی,مثلث بندی,تابع مولد,مثلث پاسکال
http://mct.iranjournals.ir/article_6.html
http://mct.iranjournals.ir/article_6_4dccbc4d69cc360118328f2733bfa54f.pdf
انجمن ریاضی ایران
فرهنگ و اندیشه ریاضی
1022-6443
2821-1359
30
1
2011
04
21
بررسی دینامیکی سلول عصبی
73
96
FA
محمدرضا
رزوان
دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده علوم ریاضی
razvan@sharif.edu
سمیه
یاسمن
دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده علوم ریاضی
somaye.yasaman@gmail.com
مطالعه نورورن به عنوان یکی از مهمترین انواع سلولهای بدن هر موجود زنده همواره مورد توجه دانشمندان بوده است. در بین همه رویکردهایی که در این راستا وجود دارد، برخی از ریاضیدانان، نورون را به عنوان یک سیستم دینامیک غیرخطی در نظر می گیرند و با استفاده از ابزار سیستم های دینامیکی مثل انشعاب و فرآیندهای تصادفی، تلاش می کنند رفتارهای متفاوت مشاهده شده از نورورن را در آزمایشگاه توجیه کنند. یکی از مقبول ترین الگوهای نورونی الگوی Hodgkin- Huxley است. در ایم مقاله ابتدا این الگو را معرفی می کنیم و سپس تعریف ریاضی دقیقی از تحریک پذیری ارائه می دهیم.
سلول عصبی,انشعاب,تحریک پذیری,شکفتن
http://mct.iranjournals.ir/article_7.html
http://mct.iranjournals.ir/article_7_03be60553586ac8141505ca7652ee85c.pdf