TY - JOUR ID - 313 TI - دربارۀ مطالب تاریخ علمی کتاب‌های درسی ریاضی متوسطۀ دوم JO - فرهنگ و اندیشه ریاضی JA - MCT LA - fa SN - 1022-6443 AU - سراجی, پیام AU - عصارزادگان, نرگس AD - دانشگاه فرهنگیان اصفهان، خانۀ ریاضیات اصفهان AD - خانه ریاضیات اصفهان Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 40 IS - 1 SP - 79 EP - 100 KW - کتاب درسی ریاضی KW - تاریخ ریاضی KW - تاریخ علم DO - 10.30504/mct.2021.313 N2 - مطالعۀ تاریخ علم نشانگرراه وروش کاشفان علم و عناصرمؤثردرتوفیق یا ناکامی دانشمندان است. انتظار می رود در کتاب های درسی به عنوان سند مکتوب فرهنگ جامعه که در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد،  به روندهای تکامل و کشف موضوعات علمی اشاره شود. مطالعۀ تاریخ ریاضیات به ویژه، می تواند نقش به سزایی در بهبود کیفیت آموزش ریاضی داشته باشد. در این نوشته، حاشیه های افزوده شده به متن کتاب های درسی ریاضی نونگاشت با عنوان "خواندنی" شامل اشاره های تاریخی، مورد بررسی انتقادی قرار گرفته و شماری از اشتباهات  مشهود در این بخش ها، مطرح و پیشنهادهایی برای اصلاح آنها ارائه شده است. UR - http://mct.iranjournals.ir/article_313.html L1 - http://mct.iranjournals.ir/article_313_53e781538867fde115236c9b4dd49efd.pdf ER -