TY - JOUR ID - 338 TI - «‎ریاضیات چیست؟»‎ و چرا به آن نیازمندیم، کجا باید تجربه و آموخته شود، و چطور تدریس شود JO - فرهنگ و اندیشه ریاضی JA - MCT LA - fa SN - 1022-6443 AU - حق‌وردی, مجید AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، گروه ریاضی Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 41 IS - 1 SP - 147 EP - 163 KW - ریاضیات چیست؟ KW - آموزش ریاضیات در مدارس KW - معلمان ریاضی KW - تصویرهایی از ریاضیات DO - 10.30504/mct.2022.338 N2 - ‎«ریاضیات چیست؟»‎ عنوان کتابی معروف از کوارنت و رابینز است که اولین‌بار در سال ‎1941‎ منتشر شد، و پاسخی برای این سؤال ندارد. اما این سؤال، سؤالی اساسی است زیرا تصویر عمومی از موضوع (علم و حرفه)‎ ریاضیات نه تنها برای کسب حمایت و تأمین اعتبارات مالی آن مورد نیاز است، بلکه برای جذب و مدیریت استعدادها در آن نیز تعیین‌کننده می‌باشد، و از‌این‌رو در نهایت مشخص‌کنندهٔ دستاوردهای ریاضیات در جایگاه یک علم و به عنوان جزئی از فرهنگ بشری و همچنین یکی از مؤلفه‌های زیربنایی اقتصاد و تکنولوژی است. بنابراین در این سخنرانی به موضوعات زیر می‌پردازیم: -بحث در مورد تصویر ریاضیات ‎(«تصویر»‎ را به‌معنای واقعی آن هم می‌توان در نظر گرفت!)،-بیان مختصر یک جواب چندوجهی به سؤال «‎ریاضیات چیست؟»،-تأکید بر اهمیت یادگیری ‎»‎ریاضیات چیست«‎ با توجه به بحث ‎»‎گسستگی دوگانۀ‎«‎ کلاین در آموزش معلمان ریاضی،-ارائهٔ «‎پروژهٔ تصویر جامع»‎ به منزلهٔ پاسخی به این چالش،-تأکید بر اهمیت داستان‌گویی در کنار تدریس‎ ریاضی، و درپایان،-ارائهٔ این پیشنهاد که برنامهٔ درسی ریاضیات در مدارس و دانشگاه‌ها باید فضا و زمان لازم برای دست‌کم سه موضوع متفاوت تحت نام ‎«ریاضیات»‎ را داشته باشند. UR - http://mct.iranjournals.ir/article_338.html L1 - http://mct.iranjournals.ir/article_338_a341aceef025474b0fc38a1804158809.pdf ER -