انجمن ریاضی ایرانفرهنگ و اندیشه ریاضی1022-644330120110421رمزهای موفقیت در تحصیلات تکمیلی3323FAعلیرضاغفاری حدیقهدانشگاه تربیت معلم آذربایجانJournal Article20110725در این مقاله برخی از مسائل و مشکلاتی که ممکن است برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایجاد شود، مطرح و راه حل هایی برای آنها ارائه می شود. همچنین اساتید راهنمایی که می خواهند در موفقیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی خودشان سهیم باشند، مخاطب قرار گرفته اند. هدف نویسنده آگاه ساختن خواننده از رابطه استاد - دانشجو، انتظاراتی که از این رابطه وجود دارد و بایدها و نبایدهای آن است.http://mct.iranjournals.ir/article_3_080ebc276bccf524d2dfb1d3938d7211.pdfانجمن ریاضی ایرانفرهنگ و اندیشه ریاضی1022-644330120110421برهانی مقدماتی برای فرمول گرگوری- منگولی - مرکاتور33374FAسید محمدطباطباییدانشگاه قم، گروه ریاضیJournal Article20110725در این مقاله برهانی مقدماتی برای فرمول مشهوری که نشان می دهد مقدار سری همساز متناوب برابر با log2 است، ارائه می شود. اثبات بر مبنای مفاهیم ساده حساب دیفرانسیل و انتگرال است.http://mct.iranjournals.ir/article_4_d4a6c24601482446bd39181b31aa8bfe.pdfانجمن ریاضی ایرانفرهنگ و اندیشه ریاضی1022-644330120110421نامساوی برون - مینکوفسکی در گذر زمان39565FAمحمدرضامیریدانشگاه بیرجند، گروه ریاضیحسینحسینی گیودانشگاه بیرجند، گروه ریاضیغلامرضامحتشمی برزادراندانشگاه مشهد، گروه آمارJournal Article20110725هدف این مقاله، معرفی اجمالی نامساوی برون - مینکوفسکی از طریق بحث تاریخی است. برای نیل به این مقصود& به مرور برخی
نامساوی های تحلیلی وابسته و توسیع ها و گونه های دیگر این نامساوی خواهیم پرداخت. ذکر دو مورد از کاربردهای نامساوی عام برون - مینکوفسکی که مهمترین توسیع نامساوی بالا است، پایان بخش مطالب این مقاله خواهد بود.http://mct.iranjournals.ir/article_5_eac0c747d9b8fd7ea9b69b85cc5c59da.pdfانجمن ریاضی ایرانفرهنگ و اندیشه ریاضی1022-644330120110421اعداد کاتالان57726FAبهنازکوچک شوشتریدانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوترJournal Article20110727در بررسی مسائل شمارشی با دنباله های نامتناهی از اعداد صحیح مثبت سروکار داریم. از جمله این دنباله ها که در زمینه های متعدد دیده می شود، دنباله اعداد کاتالان است. در این نوشته کوشش می شود ویژگی های این دنباله از اعداد بررسی و اثبات شود و همچنین مثالهای مختلفی از کاربردهای آن ارائه شده است.http://mct.iranjournals.ir/article_6_4dccbc4d69cc360118328f2733bfa54f.pdfانجمن ریاضی ایرانفرهنگ و اندیشه ریاضی1022-644330120110421بررسی دینامیکی سلول عصبی73967FAمحمدرضارزواندانشگاه صنعتی شریف، دانشکده علوم ریاضیسمیهیاسمندانشگاه صنعتی شریف، دانشکده علوم ریاضیJournal Article20110727مطالعه نورورن به عنوان یکی از مهمترین انواع سلولهای بدن هر موجود زنده همواره مورد توجه دانشمندان بوده است. در بین همه رویکردهایی که در این راستا وجود دارد، برخی از ریاضیدانان، نورون را به عنوان یک سیستم دینامیک غیرخطی در نظر می گیرند و با استفاده از ابزار سیستم های دینامیکی مثل انشعاب و فرآیندهای تصادفی، تلاش می کنند رفتارهای متفاوت مشاهده شده از نورورن را در آزمایشگاه توجیه کنند. یکی از مقبول ترین الگوهای نورونی الگوی Hodgkin- Huxley است. در ایم مقاله ابتدا این الگو را معرفی می کنیم و سپس تعریف ریاضی دقیقی از تحریک پذیری ارائه می دهیم.http://mct.iranjournals.ir/article_7_03be60553586ac8141505ca7652ee85c.pdf