میدانیم یکی از دلایل عمدهٔ فرار از ریاضی در بین دانشآموزان، عدم درک مفاهیم ریاضی است. یکی از رویکردهای آموزش ریاضی که بر پایهٔ درک و فهم عمیق از مفاهیم ریاضیات بنا شده است، رویکرد ریاضیات واقعیتمدار میباشد که سعی در بازسازی مفاهیم ریاضی با کمک دانش غیررسمی و واقعیتهای قابلِ درک برای فراگیران و تحت هدایت معلم دارد. با توجه به اهمیت این رویکرد در آموزش ریاضی، به منظور آشنایی بیشتر جامعهٔ ریاضی کشور با تاریخچه و ویژگیهای این رویکرد، مقالهٔ حاضر که هم نویسندگان و هم توجه آن زادگاه این جنبش، یعنی کشور هلند، است ترجمه شده است.
van den Heuvel-Panhuizen, M., van Zanten, M., Realistic mathematics education: A brief history of a longstanding reform movement, Mediterranean Journal for Research in Mathematics Education, 17 (2020), 65-73.